Nieuwe campagne voor Fujifilm instax door IN10
Campagne voor instax mini 9 claimt de fun van instant camera's
Rotterdam
Summary
‘Instax-waardige’ momenten worden vanaf nu vastgelegd met de nieuwste release van de populaire Fujifilm instax camera serie, de instax mini 9. IN10 is als creative agency verantwoordelijk voor strategie, concept en executie van de nieuwe campagne, waarin de doelgroep in opvallende ads wordt aangesproken met “Follow your instax”. Kies je kleur & creëer je eigen instax moment!
De instax mini 9 is de opvolger van de succesvolle mini 8 camera, die al door meer dan 200.000 Nederlandse jongeren omarmd is als dé instant photo-camera waarmee je bijzondere momenten vastlegt. IN10 baseerde de nieuwe campagnestrategie en concept op inzichten uit een 0-meting begin 2017, learnings uit de daarop volgende online campagnes voor merk en cameramodellen, de performance monitoring daarvan, interviews met de doelgroep en trend research door trendbureau Trndmrkr.
Het resultaat is een online campagne met stoppingpower en brand-impact, onder een zeer moeilijk bereikbare doelgroep van meiden in de leeftijd 16-24 jaar.
Ongepolijst en spontaan
Typisch: de prints van de instax-camera’s lenen zich bijzonder goed voor het delen op Instagram. “Op instagram doet iedereen zo perfect. De prints zijn van een écht moment. Het is juist heel cool dat die foto’s een beetje rauw, ongemaakt aanvoelen. Het helpt dan dat er een soort van ‘authentieke’ filter op komt, een beetje nostalgisch.” Vandaar dat de campagne het direct heel goed doet op instagram; dit is waar de doelgroep zit, en waar het product heel relevant is.
Ook belangrijk: de camera’s hebben een hoge likeability-factor. Zien = willen hebben. En een instax moment = daar wil je aan meedoen. “Er ontstaat altijd iets... als je een instax bij je hebt. Mensen willen direct even tijd maken om op de foto te gaan. Het leuke is dat je daarna direct die foto samen kan zien.” Daarom staat de beleving van het product, het moment, centraal in de campagne.
Concept-rationale
De instax mini 9 draait om plezier, stijl, selfie’s en - vooral - heel veel leuke, grappige, bizarre en bijzondere momenten. Wat die momenten zijn kun je van tevoren niet bedenken, maar wat vaststaat is dat een instax moment draait om instant fun. Dit is uitvergroot in de video's en beelden van de campagne. Alsof het moment buiten de kaders van de instant foto spat wanneer je ernaar kijkt. De instax foto's die in de campagne worden gebruikt zijn daadwerkelijk met een instax camera geschoten.
'Follow your instax' is de merkcampagne verschillende productcampagnes met elkaar verbindt. Instax gaat over het volgen van je gevoel en de controle loslaten. Dan maak je de leukste dingen mee, en dan maak je de leukste foto’s. De instax mini 9 sluit daar perfect op aan, met 5 kleuren om uit te kiezen, een selfie spiegel en een prettige prijs. Een camera die je voor de lol kunt kopen, en waarmee je nog veel meer lol kunt beleven. Dus welke kleur kies jij? Volg je gevoel! Pick your color & Follow your instax.
Shoppers: ouders
Uit onderzoek en resultaten van online resellers blijkt dat de aankopen voor een deel komen vanuit ouders. Qua messaging, bereik en samenwerking met resellers is de campagne dan ook slim ingericht om ook die doelgroep op het juiste moment te bereiken met een ‘gift season promo’. Een boodschap die ook via de resellers als Bol.com en Coolblue wordt uitgedragen in lijn met de merkcampagne.
Noot voor de redactie
De campagne loopt t/m week 51.
Onderzoeken zijn op aanvraag beschikbaar.
Images
Videos
Spokespeople
Download PDF
Download PDFOver IN10
IN10 Design & Innovation helpt merken en organisaties relevant en toekomstbestendig te zijn met innovation design, brand design & digital products. IN10 bestaat uit een team van 50+ strategen, service designers, UX designers, visual design, development, producers, content creatie en narrative design. In 2021 trad IN10 toe tot de groep Handpicked agencies.