IN10 wint Gouden Magneet

Magneten met onconventionele recruitmentaanpak voor nhow Rotterdam

07 NOVEMBER 2014, ROTTERDAM
IN10 is winnaar geworden van drie Magneten, waaronder de Gouden Magneet, voor de onconventionele recruitmentaanpak voor het nhow hotel in Rotterdam. Goud viel in de categorie geïntegreerde campagnes en de overige twee magneten in de categorie effectiviteit en online campagnesites-/actiesites. nhow Rotterdam en IN10 waren vier keer genomineerd. IN10 ontwikkelde de merkstrategie en lanceringscampagne voor nhow Rotterdam, die lokaal aftrapte met het werven van de eerste crew.

Op donderdag 6 november zijn de Magneten uitgereikt, de prijs voor personeelscommunicatie en employer branding. IN10 ontving de Gouden Magneet in de categorie geïntegreerde campagnes en twee Magneten in de categorie effectiviteit en online campagne-/actiesites.

nhow Rotterdam en IN10 waren 4 keer genomineerd. In totaal waren 22 van de 54 inzendingen genomineerd. IN10 ontwikkelde de merkstrategie en lanceringscampagne voor nhow Rotterdam, die lokaal aftrapte met het werven van de eerste crew.

Recruitment zonder recruiters

Een hotel dat je het beste van de stad Rotterdam laat zien, vraagt om personeel dat de stad doorvoelt. Een team dat de dynamiek van de stad vertegenwoordigt. Deze mensen vind je niet op (hotel)jobboards, en ook niet met gewone recruiters. Daarom ontwikkelde IN10 een aanpak waarbij drie lokale scouts werden ingezet, met ieder een eigen netwerk. Zonder enige recruitmentachtergrond gingen zij op jacht naar de beste mensen ondersteund met wildplakposters, flyers en de juiste digitale middelen. En een afsluitend event om het gevoel van nhow te ervaren. Tijdens deze sneak preview van het hotel konden de recruits een eerste indruk krijgen van de plek waar ze mogelijk komen te werken. Recruits die enthousiast waren, konden zich aanmelden voor een gesprek.

Geïntegreerde campagne

Het personeel van nhow Rotterdam maakt het concept. Zij zijn het levende bewijs van de merkbelofte. Daarbij past een strategie die net zo verbonden is met de stad, als het hotel zelf. We hebben daarom een ‘applicant journey’ ingericht die helemaal past bij het merk. Drie lokale scouts werden ondersteund door teasende uitingen op slimme wildplaklocaties in hart van de doelgroepomgeving en via boosted posts op facebook. Die leidden naar de campagnesite www.thisisnhow.com, waar de scouts werden voorgesteld. Aan de recruit om in contact te komen met de scouts. Vervolgens hielden ze contact via een speciale app. En werden ze uitgenodigd voor het allereerste event in nhow: Pioneer Fest, waar de recruits zelf ervoeren hoe het is om onderdeel uit te maken van nhow. Kortom, de hele ‘applicant journey’ maakt de merkbelofte waar en selecteert de juiste mensen voor.

Online campagne-/actiesites

De website was - in zijn eenvoud - niet alleen ondersteunend aan het zeer gerichte wervingsproces, maar was tegelijkertijd een belangrijke representatie van het merk. Alleen het hoognodige aan functionaliteit, die wel vernieuwend was door de link met de app van de scouts die de doelgroep moesten spotten en uitnodigen. De site heeft een belangrijke rol in het contact tussen scouts en recruits, en in het aanmelden voor Pioneer Fest, het event waar de recruits kennis konden maken met nhow. De doelgroep kwam óf op uitnodiging van een scout op de site ("I've been scouted") óf via word of mouth, posters, flyers, of facebook posts ("I'd like to be scouted"). De scouts hielden via hun app contact met de recruits, die met hun unieke code inlogden. In de backend kon het management van nhow de lijst met persoonlijkheden zien groeien.

Effectiviteit

In januari 2014 opende nhow Rotterdam haar deuren. In een periode van slechts vier weken moesten 50 geschikte mensen geworven worden voor de operationele functies in het hotel. De inzet van locals versus recruiters van NH Group heeft geleid tot het overtreffen van de doelstellingen. Niet alleen zijn de juiste mensen aangetrokken, de effecten zijn nu nog steeds merkbaar. De recruits zijn nu aan het werk bij nhow, en ze leveren allemaal hun bijdrage aan de hotelbeleving. Ze voelen zich er thuis, zichzelf en kunnen de gasten vertellen hoe je Rotterdam op z’n best beleeft. We zijn er met elkaar werkelijk in geslaagd om het concept stedelijk en uniek binnen de hotelwereld neer te zetten. Dat heeft een blijvende aantrekkingskracht op goed personeel. En dat alles met een zeer gerichte aanpak en met een heel bescheiden budget.

IN10 en employer branding

IN10 verbindt mensen en merken. Dat begint natuurlijk intern, door als werkgever de juiste mensen aan te trekken die het merk tot leven brengen. Met een sterk werkgeversmerk, en onderscheidende communicatie. IN10 richt een 'applicant journey' in die volledig aansluit op de behoefte van de kerndoelgroep.

Over de SJP Magneten

De Magneet wordt jaarlijks uitgereikt door de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie. De uitreiking van de Magneten is bekend gemaakt tijdens de Employer Branding Experience 2014, een vakcongres over werkgeversmerken, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

De overige prijswinnaars zijn Publicis, Maximum, Steam, Orchestra en A friend of mine.

Citaten
"We hebben van deze case extra genoten. Wat een goed idee, om eerst mensen te werven die passen bij de doelgroep, en dan hen de daadwerkelijke doelgroep te laten werven. Het is echt een case om na te lezen, een prachtige case!" Marion de Vries, jury
"De jury was unaniem, dat dit een Magneet verdient. Het is zo'n slimme aanpak, zo dicht op de huid van de doelgroep... een ideaal voorbeeld van living the brand." Gertjan Hafkamp, jury
"Het idee, de hele flow, zat zo goed in elkaar, dat we het een keer helemaal anders konden doen." Tanya van der Heijden, NH Hotel Group